آیا مخلوقات از عدم به وجود آمدند؟

ساخت وبلاگ
 

بسته به تفسیر افراد از آن، می تواند درست یا نادرست باشد. چون عدم، نقیض وجود است لذا ذاتاً محال است تبدیل به وجود شود. اساساً عدم چیزی نیست که تبدیل به وجود شود. برخی نیز گفته اند خدا تک تک موجودات را که نبودن (سابقه عدم زمانی داشتند) ایجاد می کند؛ امّا نه اینکه عدم را تبدیل به وجود کند؛ بلکه خدا چیزی را که نبود اراده می کند و آن شیء بود می شود کلّ عالم مادّه، با مادّه و صورش، تنزّل یافته ی عالم ملکوت است که عالمی است غیر مادّی.  

خود عالم ملکوت نیز مرتبه ی تنزّل یافته ی عالم جبروت است؛ عالم جبروت نیز ظهور علم ذاتی خداست  همانگونه که صور خیالی انسان ، ظهور علم و اراده ی انسان هستند  مِن شَیءٍ اِلّا عِندَنا خَزائِنُهُ و ما نُنَزِّلُهُ اِلّا بِقَدَرٍ مَعلُوم حقیقت آن نزد ماست و ما آن را نازل نمی کنیم مگر به اندازه ی معلوم و معین . 

 

 و فرمود و ما آهن را نازل کردیم که در آن نیروى شدید و منافعى براى مردم است. آوردن یک وجود منفک از خود نیست تا پرسیده شود: این وجود از چه چیزی خلق شده است؟ 

 همانگونه که در مورد انسان، مراد از خلق صور خیالی، ظاهر نمودن اراده در مملکت وجود خود انسان است؛ نه خلق صوری در خارج از وجود انسان.انسان یک اراده می کند و با یک اراده، دهها و صدها موجود خیالی در صحنه جان آدمی ظاهر می شوند. برای خدا نیز نه خارج از خود معنی دارد و نه داخل خود.  

لذا مخلوقات نه در خارج وجود او هستند نه در داخل وجود او، نه جدا از او هستند و نه پیوسته به او. خدا با همه آنهاست امّا جزء آنها نیست؛ کما اینکه غیر آنهاست ولی مباین از آنها نیست  آن صور اراده هم نیستند بلکه هر صورتی خودش است. لذا صور خیالی انسان نه در داخل وجود او هستند نه در خارج از وجود او؛ بلکه ظهور کمالاتی چون اراده و قوّه خیالند که از کمالات وجودی انسان هستند.   

 بنابراین، در نگاه فلاسفه اسلامی، مراد از خلق نمودن خدا، ظاهر نمودن علم و اراده خود است، نه پدید. امّا این صور نه خارج از وجود انسانند نه جزء ذات او و نه داخل در وجود او. چون نفس انسان درون. همانگونه که اراده آدمی تمام هستی صور خیالی اوست و آن صور چیزی جز ظهور اراده نیستند.

  نظر فلاسفه اسلامی، درباره نحوه پیدایش عالم ، با الهام از آیات و روایات اهل بیت این است که. به عبارت دیگر کلّ عالم هستی با مراتب سه گانه آن ، همگی چیزی نیستند جز ظهور علم و اراده خدا.. لذا خداوند متعال فرمود : مَعلُوم حقیقت آن نزد ماست و ما آن را نازل نمی کنیم مگر به اندازه ی معلوم و معین . 
انجمن حکمت استان آذربایجان شرقی...
ما را در سایت انجمن حکمت استان آذربایجان شرقی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : eanjomanehekmat8 بازدید : 101 تاريخ : شنبه 25 اسفند 1397 ساعت: 20:58